Egy Tutti munkahely – ahol mindenki legalább a minimálbér másfélszeresét keresi. Van ilyen?

Ki ne szeretne a „Legjobb Női Munkahelyen”, vagy egy „Üzleti Etikai Díjas” nagyvállalatnál dolgozni? A rábapatonai Tutti Kft. ilyen, egy sokhektáros zöld közepén, halastóval, vadászházzal, szabadidőparkkal, teniszpályával, ahol sikerült a lehetetlen: 29 éve innovatívan és sikeresen működni. Ahol a válság ellenére is dinamikusan nő az árbevétel, ahol csaknem hétszáz, magyar fejlesztésű terméket állítanak elő. Az újabb sikerekről a rábapatonai Tutti Kft. tulajdonos ügyvezetőjét, Prohászka Ottót kérdeztük.

Két jelentős elismerésben is részesültek az elmúlt pár hétben. Elnyerték az év „Legjobb Női Munkahelye” címet, és Üzleti Etikai Díjasok lettek, nagyvállalati kategóriában. Melyik díjra büszkébb és miért?

Nem tudnék érdemben választani. Az Üzleti Etikai Díj azért különösen fontos nekem, mert ezzel elismerték azt az életfilozófiát, amivel a céget immár 29 éve vezetem, mióta megalapítottam. Itt a Tuttiban ugyanis olyan elveket sikerült megvalósítanunk, melyekkel példaértékűek lettünk országos szinten is.

Ebben a szép eredményben nagy súlya volt annak, hogy nálunk a nőknek mindig egyenrangú szerep jutott, ezért is érdemelhettük ki a „Legjobb női munkahely” címet is. Abban, hogy egy céget mennyire tartanak etikusnak, komoly szerepe van annak, hogy irányítói hogyan bánnak a kollégákkal, külön a női alkalmazottakkal, mert a családos nők helyzete egy munkahelyen valóban speciálisabb. Ám ezeket mi mindig evidenciaként kezeltünk. 

Mitől „nőbarát” egy munkahely? Attól, hogy a felső vezetésben találni nőket, hogy a férfi kollégákkal azonos a fizetésük, hogyha beteg a gyerek, gond nélkül elmehetnek táppénzre?

Igen, részben. Amikor a legjobb női munkahely pályázati űrlapját kitöltöttük, az volt az első benyomásunk, hogy megfogalmazott feltételek evidenciák, és közben azon csodálkoztunk, hogy máshol miért nincs ez így. Mert nálunk egy GYES-en lévő kismama, ha előbb akar visszajönni, akkor tényleg választhat: négy, nyolc vagy hat órában kíván dolgozni, sőt a részmunkaidővel már a terhesség ideje alatt is élhet.

Ezek a rugalmas megoldások nekünk munkáltatóknak is kifizetődőek hosszú távon, mert tudjuk, hogy egy kisgyermekes anyukának mennyi otthoni feladata van. Ezért annyi munkaidőt vállaljon, amennyit gond nélkül és szívesen teljesíteni tud. Másrészt a kismamának is jó, mert részmunkaidőben sokkal előbb vissza tud jönni, nem kell kivárnia, amíg a gyermeke két-három éves lesz. Ha szeretne dolgozni, mi nyitottak vagyunk bármilyen megoldásra, a részmunkaidős foglalkoztatás bárki számára elérhető. 

Ez - gondolom én - nem azt jelenti, hogy bejelentik négy órába, így kevesebb járulékot kell utána fizetni, aztán dolgozhat nyolcban.

Nálunk ilyen elképzelhetetlen, sőt arra sem volt példa soha, hogy valaki minimálbérre lett volna bejelentve. Nálunk a legkisebb bér is a minimálbér másfélszerese, és mindenki az utolsó fillérig arra az összegre van bejelentve, amennyit keres. Ez nem téma.

Másrészt ezen a munkahelyen nemcsak a nőket, hanem az idősebb kollégákat is megbecsüljük. Magas az ötven év fölöttiek aránya, egyrészt azért, mert elképzelhetetlen a kor szerinti diszkrimináció, másrészt itt öregszenek meg velem együtt a kollégák:). Mert a fluktuáció szinte nulla. Ráadásul az ötven év feletti kollégák már plusz juttatásként az önkéntes nyugdíjpénztárba is kapnak támogatást.

A cégben dolgozó diákmunkaerőből sokan alkalmazottakká válnak, mert ők is felismerik, hogy egy olyan munkahelyen kezdeni, ahol normális a légkör, ahol megbecsülik a kollégákat, mindenki számára rendkívül hasznos.

Tényleg, hány női alkalmazottjuk van?

54 százalék, de azt is el kell mondanom, hogy a nők legnagyobb részt felelősségteljes, vezető pozíciókat töltenek be, ilyen értelemben nálunk a pozitív diszkrimináció működik. A magam részéről a női kollégákat nagyon megbízható munkatársaknak tartom, akik kiválóan végzik a munkájukat. 

Pedig sokan úgy érzik, kisgyermekes anyaként hátrányba kerülhetnek a munkaerő-piacon. Holott tény, hogy a gyerekes szülők munkavállalóként koncentráltabban végzik munkájukat, nem fecsérlik el idejüket, jobb szervezők, lojálisak és hűségesek a munkáltatóhoz. Ez így igaz. A nők valóban vágynak a szakmai kihívásokra, munkájuk sikere során megtapasztalt elismerésre, ugyanakkor szeretnének jó anyák is lenni. Ez a két szerepkör azonban néha nagyon nehezen egyeztethető össze. Nekem is van három gyermekem, nagyon jól tudom, hogy mit jelent egy anyának, ha otthon kell maradnia, mert beteg a gyerek. De a Tuttinál ebből sem volt soha probléma, mert ebből a szempontból is rugalmasak vagyunk.

Térjünk rá a másik díjra, mi minden kell ahhoz, hogy egy nagyvállalatot etikusnak minősítsenek?

Nagyon büszke vagyok erre a díjra is, és arra, hogy 29 éven keresztül a TUTTI kivívta azt az elismertséget a környezetében, hogy üzleti partnereivel vagy éppen a hatóságokkal szemben évtizedek óta etikus magatartást tanúsít. Kevés cég mondhatja el magáról ezt, és azt is, hogy soha nem maradt adósa senkinek. Azon kevés vállalkozás közé tartozunk, akik az első 1 millió történetéről is mernek beszélni. Ez a cég nem privatizáció útján vagy egyéb trükkös megoldásokkal jött létre, hanem saját erőből, a nulláról, saját tudásunkból és munkánkból építettük fel. 

Másrészt sokat áldozunk karitatív célokra, évi 10 millió forint fölötti összegeket fordítunk jótékonykodásra, elsősorban szűkebb környezetünk problémáira összpontosítva. 1992 óta például az országos sikerekkel büszkélkedő koroncói judo klub fő szponzorai is vagyunk, ahol 60-80 gyereknek adunk sportolási lehetőséget.

Cégünk felelős környezetgazdálkodást folytat, a korszerű technológiának köszönhetően (fűtés–hűtés földhővel) évente több száz tonna széndioxid kibocsátástól mentesítjük a környezetünket. Nem beszélve arról, hogy ha valaki körülnéz nálunk, ebben a háromhektáros erdei környezetben nem is gondolná, hogy ez egy termelő üzem. Kívülről nem túlzás, inkább egy rekreációs parkra hasonlítunk, hiszen aki bejön, láthatja, hogy a dolgozókat olyan környezet fogadja, ahol halastó, vadászház, szabadidőpark, teniszpálya, csónakázótó található. Minden kollégánknak külön sportolási és kulturális lehetőségeket is biztosítunk, a cégnek például 60 saját színházbérlete van a Győri Nemzeti Színházba. 

Jó lenne, ha gazdaság szereplői közül egyre többen felismernék ugyanezt. Mit tapasztal, hosszútávon visszatérül, ha egy vállalkozó a partnereivel és munkavállalóival szemben ennyire humánus és etikus?

Visszatérül, csak elég hosszú élet kell hozzá:) A gyors meggazdagodás útja manapság más etikát igényel, ez az, amit mi elítélünk, és más úton kívánunk járni. A becsületes, tisztességes út persze nem biztos, hogy gyors sikert hoz, de hosszú távon megtérül.

Számos országos elismerésben részesült már az elmúlt tíz évben. Két éve a vidékfejlesztési minisztertől vehettem át Magyar Agrárgazdasági Minőségi Díjat, előtte évben az „Év Vállalkozója" lehettem. Előtte részesültem a Pegazus Díjban, ami a legdinamikusabban fejlődő magyarországi kis- és középvállalkozások teljesítményét ismeri el. A Presztízs-díjat két alkalommal kaptuk meg, 2010-ben pedig az Év üzletembere díjat vehettem át. Ezekre az elismerésekre mind-mind büszke vagyok. 

Lépten-nyomon azt hallani, hogy súlyos gondok terhelik a hazai élelmiszeripart, és nehéz a világmárkák mellett életben maradni.

Cégünk filozófiája mindig is az volt, hogy a kutatás-fejlesztésbe minél nagyobb energiákat fektessünk, mert elveink szerint az innováció terén mindig a lehető legnagyobbat kell alkotni ahhoz, hogy lépést tarthassunk a világ őrült módon fejlődő élelmiszeriparával. A konzervatív gondolkodásmód ebben nem segít, ötletesnek, nyitottnak, változásra késznek kell lennünk. Sorra fejlesztjük ki az újabbnál újabb termékeinket, emellett nagyon sok olyan megbízónk van, aki csak egy ötlettel vagy gondolattal keres fel bennünket, mi pedig megvalósítjuk. A kollégákat rendszeresen visszük olyan nemzetközi kiállításokra, ahol a látottakból és az ott szerzett információkból értesülhetnek, hogy a világ élelmiszeripara merre felé tart éppen.

Webáruház – mennyire megy?

Egyre népszerűbb, havi szinten 20-30 százalékos növekedést regisztrálunk a TUTTI webshopon. Viszont tudni kell, az élelmiszer bizalmi cikk, az interneten keresztül történő vásárlás esetén pedig még inkább az, hiszen a termékeinket látatlanban kell megrendelni, ehhez viszont hinni kell abban, hogy ez a cég nem fog csalódást okozni. Ezek a díjak és elismerések mind segítenek abban is, hogy ezt a bizalmat még jobban kiérdemeljük. 

Azt is látjuk, hogy a viszonteladóink egyre nagyobb árrésekkel kénytelenek áruikat az áruházak polcaira kitenni. Megveszi egy partner a termékünket mondjuk ezer forintért, és kettőezerért kiteszi a polcra (és akkor nagyon szerény számot mondtam). Nekünk még mindig óriási rés marad arra, hogy a termékünket az interneten árusítsuk: feltesszük a webáruházunkba 1500 forintért, és mindenki jó jár.

Kivétel az áruházlánc... Hogy fogja érinteni Önöket az irdatlanul megemelt az élelmiszerlánc felügyeleti díj?

Ki fog ránk hatni, ez nyilvánvaló. Amit nem tudnak áremelésekkel kompenzálni, azt elsősorban rajtunk, élelmiszergyártó beszállítókon próbálják majd behajtani. Rosszul járunk mi is, meg a vevő is, és nem tudom, a politika ezzel mennyire számolt.

Dráguló élelmiszerárak mellett számolni lehet a fogyasztás visszaesésével is?

Tuttinál mindig is alapelv volt, hogy a folyamatos növekedéshez az exportpiacon kell megerősödni. A hivatalos propaganda bármennyire is arról szól, hogy a hazai élelmiszer prioritást élvez, valójában a hazai élelmiszeripar az eladások tekintetében évek óta stagnál, tehát a fennmaradáshoz, a növekedéshez exportpiacokra kell egyre inkább termelnie.

Érdekességképpen mesélem, ma a legnagyobb piacunk épp Szaúd-Arábia. Tavaly csak oda 25 kamionnyi árut szállítottunk, idén ez 40-50 között várható. Minden héten elindul egy kamionnyi termékünk a Közel-keletre, és ha valaki éppen Mekkába zarándokol, az ottani egyadagos cappuccino is valószínűleg Tutti termék. 

Milyen újabb fejlesztések zajlanak a cégnél? Hova tovább?

Évi 30-40-50 új projektet fejlesztünk, melynek körülbelül a háromnegyedéből új termék születik. Ez azt jelenti, hogy a termékpalettánk 3-4 évente teljesen megújul. Termékfejlesztésünkben úgy gondolkodunk, hogy a lehető leginnovatívabbak legyünk, és az aktuális trendeket mindig naprakészen kövessük.

Mi volt a legújabb nagy dobásuk?

Érdemes megkóstolni új fejlesztésű termékcsaládunkat, a funkcionális italporokat. A Kávéspecialitás Wake Up italporunk például egy reggeli ital extra koffeinnel, vitaminokkal- ásványi anyagokkal ginseng-, ginkgo biloba kivonattal. Esti relaxáláshoz egy különleges ízvilágú forró csokoládé italt ajánlunk citromfű- és kamilla kivonattal, szintén ásványi anyagokkal, vitaminokkal dúsítva. Mindkét ital 30%-kal csökkentett energia- és szénhidráttartalmú.