Tutti siker - magyar vállalkozás, tudásból, tisztességes úton

Mint a mesében - létezik egy száz százalékban magyar tulajdonú élelmiszeripari cég, a sokhektáros zöld közepén, halastóval, vadászházzal, szabadidőparkkal, teniszpályával, ahol sikerült a lehetetlen: 27 éve innovatívan és sikeresen működni. Ahol a válság ellenére is dinamikusan nő az árbevétel, ahol csaknem hétszáz, magyar fejlesztésű terméket állítanak elő. Mi a titkuk? – erről kérdeztük a rábapatonai Tutti Kft. tulajdonos ügyvezetőjét, Prohászka Ottót.
 
- Az elmúlt években a magyarok az élelmiszerek és az élvezeti cikkek, valamint a ruházkodás terén fogták leginkább vissza leginkább a fogyasztást. Az Önök cége megérezte a válságot?

- Eredményeinkből is kitűnik, hogy cégünk a legmélyebb időszakban növekedett a legdinamikusabban. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy az új piaci lehetőségekhez nemcsak most, a válság éveiben, hanem az elmúlt 27 évben is kiválóan tudtunk alkalmazkodni. Tudni kell, hogy a gazdasági krízisek idején komoly piaci átrendeződés játszódik le, és mindig új lehetőségek nyílnak meg. A gyengék kihullnak, de aki ügyes, még erősebb kondíciókkal kerülhet ki belőle.

Az élelmiszerfogyasztás egyébként a válság hatására mindössze két-három százalékkal esett vissza, ez nem olyan mértékű, mint az autóiparban, ahol harmadára csökkent az értékesítések száma. A Tutti a válság éveiben még dinamikusabban tudott fejlődni.

Környezettudatos gyár a zöldben

- Mennyire nehéz egy száz százalékban magyar tulajdonú cégnek a világmárkák mellett a hazai és a külföldi piacra betörni, egyáltalán életben maradni?

- A Tutti üzletpolitikája mindig is az volt, hogy a multikkal versenyezni nem érdemes, ha nagy szériák gyártásáról van szó. Úgy szoktam ezt megfogalmazni a kollégáknak, hogy az oroszlán bajszát húzogatni nem érdemes, mert előbb-utóbb odacsap. Mi inkább azokat a piaci réseket keressük, ahol kis szériában, egyedi termékekkel, magas hozzáadott érték mellett lehet termelni, ezekben látjuk a fantáziát. Ebből is adódik, hogy viszonylag magas, 600-700 között van a forgalomban lévő termékek száma. Másrészt egyre intenzívebben termelünk exportra is, így a magyar piacon lévő esetleges disszonanciák is kevésbé érintenek bennünket.

- Találni még rést, ahová külföldön is be lehet törni?

- Igen, egyre több piacot szerzünk külföldön is. Érdekességképpen mesélem, ma a legnagyobb piacunk épp Szaúd-Arábia. Tavaly csak oda 25 kamionnyi árut szállítottunk, idén ez 40-50 között várható.

- Vegyészként és élelmiszeripari szakmérnökként miért épp az instant termékek kezdték érdekelni?

- 13-14 évvel ezelőtt Nürnbergben, egy élelmiszeripari gépkiállításon láttam meg egy olyan berendezést, amely képes arra, hogy instant termékeket gyártson, kis szériában. Míg a hagyományos instantizáló berendezések 10 tonna alatt el sem indulnak, addig ezzel a berendezéssel már néhány száz kiló áru is előállítható. Ez rendkívül nagy rugalmasságot és piaci előnyt jelent.

Tutti kakaóital

- Az egészségtudatos szülők óva intik gyermekeiket az instant termékek, kakaóporok , fagylalt fogyasztásától. Nyugodt szívvel ajánlja őket?

- Miért is ne ajánlanám?! Amikor egy instant kakaó valódi kakaóból, cukorból, ízesítő anyagokból, hozzáadott vitaminok és ásványi anyagok keverékéből készül. Ha egy bögre kakaóitalt készítünk, abban körülbelül fél evőkanálnyi cukor lehet maximum, az összes többi komponensre pedig bátran mondom azt, hogy egészséges. De még a cukor megítélése is eléggé vegyes a szakértők körében, mert mindenki tudja, hogy a szénhidrátra a szervezetnek szüksége van.

Nyilván a túlzott cukor-, vagy a magas cukortartalmú ételek fogyasztásának én sem vagyok híve, nem is ajánlanám senkinek. Mindenben a mérték a fontos. Azokhoz a termékekhez, amelyeket mi gyártunk, én bátram adom a nevemet és a szakmai tudásomat, mert nem tartalmaznak semmilyen olyan egészségre káros anyagot, amitől félteni kellene a gyerekeket.

- Másrészt fogyasztóként jól tudjuk, kakaópor és kakaópor között óriási különbség lehet

- Jó egy hónapja az egyik élelmiszeres szaklap letesztelte az instant kakaóitalokat. Nem véletlen, hogy minőségben holtversenyben a Nestlével első helyen végeztünk. Azt hiszem, ez is mutatja, hogy a Tutti elkötelezett a minőség mellett, nem silány ázsiai alapanyagokat használ, hanem valóban a legjobb holland technológiával készült kakaóporokat. Ugyanez mondható el a kávékészítményeinkre is. Persze a legtöbb ember nincs is tisztában azzal, alapanyag és alapanyag között mekkora különbség van, csak az árat nézi. Mi azonban kifejezetten csak és kizárólag a magas minőségi kategóriába helyezett termékek fejlesztésével foglalkozunk. Tudva azt, hogy nem adunk el belőle annyit, de a hozzáadott érték nagyobb.

- Lassan két éve az instant termékekre, mivel hozzáadott cukrot tartalmaznak, kivetették a „chipsadót”, azaz pontos elnevezéssel a Népegészségügyi Termékadót. Nem csökkent emiatt a termékeik iránti kereslet?

- Főként a kezdeti időszakban érintett bennünket negatívan, mivel ez a szabályozás meglehetősen félresikeredett. Például azok a cégek, akik az importból behozott termékeket közvetlenül használták fel, nem fizettek „chipsadót”. A piacon emiatt elég furcsa helyzetek alakultak ki. Mivel ezen a területen azóta törvényi változás is történt, többek között a mi kezdeményezésünkre, mostanra kezd helyreállni a rend.

A chipsadó bevezetése után, amikor nálunk is hirtelen árnövekedés következett be, tapasztalható volt némi visszaesés, de úgy tűnik, idővel a fogyasztóink is hozzászoktak az új árakhoz, beletörődtek.

Gyár a zöldben

- Manapság az egyik legdivatosabb hívó szó a környezettudatosság. Az Önök cégében miként törekednek erre?

- Érdemes körbenézni! Gyárunk a világtól elzártan, egy erdő közepén, általunk kialakított ligetes parkban áll. Többen azt mondják, úgy néz ki, mint egy szanatórium, nem mint egy termelőüzem. Szeretjük a természetet és úgy alakítottuk ki az üzemet, hogy a természet és a gyártás harmóniában legyen, és ez jellemző a gondolkodásunkra is. Hogy mást ne mondjak, a cég fűtését-hűtését száz százalékban a földenergiából nyerjük. Emiatt nincs egy darab füstölgő gyárkéményünk sem. A közeljövőben tervezzük, hogy a villamosenergia ellátásunkat napenergiával biztosítsuk.

Tutti vitamin

- Több száz különféle termék, köztük vitamintabletták és táplálék kiegészítő készítmények gyártásával is foglalkoznak. Milyen újabb fejlesztések zajlanak a cégnél? Hova tovább?

- Évi 30-40-50 új projektet fejlesztünk, melynek körülbelül a háromnegyedéből új termék születik. Ez azt jelenti, hogy a termékpalettánk 3-4 évente teljesen megújul. Úgy gondolkodunk, hogy a lehető leginnovatívabbak legyünk, az aktuális trendeket mindig naprakészen kövessük.

- Mi volt a legújabb nagy dobásuk?

- A Tutti márka név alatt futó új, fogyasztói kiszerelésű cappuccino és krémcsokoládé termékcsaládunk, valamint a 3 in 1, 2 in 1 kávéitalporok.

Tutti termékek

- Tényleg, aki kedvet kap a Tutti-hoz, hol érheti el a termékeiket?

- Telephelyünkön, az országos áruházláncokban, de novemberben elindult webáruházunk is. Ahol kényelmesen, otthonából rendelhet még éjszaka is, széles áruválaszték áll rendelkezésére, és futárszolgálattal biztosítjuk az olcsó és gyors kiszállítást.

Prohászka Ottó

- Számos kitüntetésben részesült, egy éve Magyar Agrárgazdasági Minőségi Díjban, 2011-ben pedig az „Év Vállalkozója" lett. Az elmúlt 3 évtizedből mire a legbüszkébb?

- Én az egészre vagyok a legbüszkébb, mert tudni kell, hogy ez a cég a semmiből alakult, nem kétes hírű privatizációval, vagy mások megkárosítása árán indult, és lett azzá ,ami. Az itt dolgozók szorgalma, a munkához való jó hozzáállása, és gondolkodásának eredménye az, amit közösen sikerként elkönyvelhetünk. Ami szintén büszkeséggel tölt el, hogy ebben a rendkívül gyorsan változó gazdasági környezetben is mindig megtaláltuk az útját annak, miként maradhatunk talpon, hogyan fejlődjünk tovább. Senkinek nem tartozunk, senkinek nem maradtunk adósa, nekünk annál többen:) Az elmúlt 27 évben olyan korrekt piaci magatartással éltünk, ami azt gondolom, hogy ritkaság ebben az országban. Példát tudtunk mutatni arra, hogyan lehet egy magyar vállalkozást fölépíteni tudásból és munkából – tisztességes úton.